Thursday, June 2, 2011

1st Impression

"Never Judge a Book by it's Cover"
We keep on telling each other this sentence, but in the end, we're still unable to run away from judging people.

Hari ni, sambil merehat-rehatkan diri dari hari yang rasanyanya sangaaaaaaat panjang, aku flipped over akhbar New Straits Times. Segala selak-menyelak surat khabar membawa aku ke bahagian Niexter for teens. Tajuk hari ni menarik perhatian, kerana ia mengingatkan aku untuk kembali ke dunia nyata, dan look around for people who're watching me - maybe curiously, suspiciously dan blah blah.

Stereotype.
Benda ni sama je dengan labelling people. Dengan sekali pandang saja, otak kita dengan pantasnya bagi maklumat : 'So... she's wearing black from head to toe. She doesn't smile and overly sensitive. She's goth"

www.psychologytoday.com

Ok.
Ayat di atas tu cuma contoh.

Me, you and everyone else mesti pernah label orang macam ni jugak kan? Tak perlu kata tak pernah ada 'habit / hobi' ni jika..

"Awek ni riuhnya gelak ketawa. Mesti gedik."
"Berkepit dengan PC dan buku je memanjang. Nerd!"
"Melaram sakannya dia ni. Mesti boros beli baju and accessories."

ayat-ayat di atas pernah terlintas dalam otak korang.

But then again, labelling people is not nice, lah macha.
Agak-agak apa akan jadi kalau kita semua pakai baju se'pesen', kongsi hobi yang sama beramai-ramai, semua orang beli kereta brand sama dan apa-apa yang samalah.

Mesti tak best, kan?


So, marilah kita sama-sama mengurangkan sikap stereotype kita terhadap one another. Because regardless of skin 'colors', race and religion, we stayed together in this God created world. It's just another fact that you have to live with!

No comments:

Post a Comment