Saturday, July 23, 2011

Rockin', My Way

Boys and Rock music are like brothers. They can't really live with each other (from what I observed).
But Girls and Rock music, errr... not so much.

But me, as a lady (I'm 20 something, no more girl lah), HEART rock music. Not so much like guys do... but still love moving my head to it.

Well,

Tiap-tiap petang, untuk hilangkan boring, budak-budak dalam bengkel akan pasang radio (which station, IDK) untuk melayan lagu rock. Dan bila ada lagu-lagu yang sangat familiar dengan diorang, they will sing along... dengan penuh perasaan.

Hal ini membuatkan aku tertanya-tanya...
Aku : Orang lelaki memang suka melalak lagu rock ke?
Mr I : Ohhh, itu biasa. Orang lelaki kan memang suka layan rock.
Aku : Tapi saya dengar tak macam rock pun? Mendayu-dayu je bunyi.
Mr I : Ni rock lama...
Aku : Oh, mungkin sebab saya tak biasa dengar lagu rock macam ni kot...
Mr I : Then, lagu rock yang mana kau dengar?

The Who, Pink Floyd, Deep Purple, Ramones, Rush, Dire Straits, Bob Dylan and Bruce Springsteen.

I'm not sure kalau korang familiar dengan 'makhluk-makhluck' di atas... sebab aku kenal pun setelah telinga di'sogok' oleh ayah yang quite fanatic dengan diorang ni.

Mula-mula dengar memang rasa macam, "Entah apa-apalah lagu ni... ". Tapi setelah mendengar setiap bait lagu-lagu diorang ni (aku mula 'menghayati' lirik lagu since 2006... long story), aku mula sedar that they're not just music, they're words of wisdom.

But being born as a 'Generation Y', aku layan juga MCR, Green Day, The Strokes - Julian Casablancas, and others (kalau aku bagi senarai betul rasanya space takkan cukup).

Some of them ada memberi messsage pasal the world that we live in. How war destroyed everything, how racism & stereotypes menghalang kita untuk terus berbaik-baik sesama manusia.

Aku mungkin kedengaran macam sangat poyo dan korang mungkin akan fikir, "Alia ni tak layan lagu Melayu ke?Sangat laaa melupakan roots.". Tapi listen to this, find the lyrics, then you'll know.

Won't Get Fooled Again

Yeah....'trying not to get fooled again' ;)

** Penggila CSI mungkin familiar dengan lagu The Who... lagu tema koooot

No comments:

Post a Comment